WESTDEUTSCHER
RUNDFUNK

Presse und Information
Regionalfernsehen
Stromstrae 24

40221 Dusseldorf

PRESSEMITTEILUNG Kéln, 8. Dezember 2014

WDR magazine »Sport Inside« reports possible links between the World
Athletics Federations and Russian doping cases

In the WDR magazine »Sport Inside« (Today, 22.45 hrs. CET, WDR Television), the
ARD Doping Editorial Group, which is based in the WDR (Westdeutscher Rundfunk),
will reveal further details of the apparent Russian doping system, which also featured in
the ARD documentary: “Top Secret: How Russia makes its winners”, and was a topic
on the ARD Sportschau.

In a secretly recorded video - as shown in the »Sportschau« on Sunday - a doping
control of the currently suspended Russian 800-metre runner Yuliya Stepanova is to be
seen. In this control all the relevant international standards were violated, because not
only was advance notice given by telephone, but also the athlete was not accompanied
to the toilet when providing urine sample. The company IDTM, on whose behalf the
doping control officer had conducted the test, emphasized that all the control officers
were regularly informed and that it would now check the allegations immediately.

In a further secret recording, the 800-metre bronze medalist at the 2012 Olympic
Games in London, Ekaterina Poistogova, talks about taking banned substances, for
example, the anabolic steroid oxandrolone. When asked by the WDR, the athlete
refused to comment.

In addition for the first time a link was made between payments from Russian marathon
runner Lillya Shobukhova, which were reported in the ARD documentary "Top secret
Doping: How Russia makes its Winners", and connections close to the International
Association of Athletics Federation (IAAF). The payments of € 450,000 had been
made, according to Shobukhova’s own words, to a Russian athletics federation coach,
in order to ensure her start in the 2012 London Olympics. It was only in April this year
that Shobukhova was suspended on the basis of the blood values of samples taken
between 2009 and 2011. Shobukhova told the WDR that it had subsequently come to a
repayment of € 300,000 to her. The ARD documentary showed that this sum
apparently was made with the knowledge of the Russian Athletics Federation President
Valentin Balakhnichev via the "Black Tidings" company in Singapore. This company
was liquidated shortly after the payment. Balakhnichev refused to answer specific
questions about this procedure.

Now the IAAF confirms new WDR inquiries, according to which the owner of the former
company "Black Tidings" in Singapore is also a business partner of Massata Papa
Diack, an IAAF consultant and son of the IAAF President Lamine Diack. Massata Papa
Diack also confirmed to the WDR that he had business links with the owner of the

Der Westdeutsche Rundfunk Koln, Anstalt des offentlichen Rechts, wird laut Gesetz durch den Intendanten/die Intendantin vertreten. Der Westdeutsche Rundfunk Kéln kann auch von zwei
von dem Intendanten/der Intendantin bevollméchtigten Personen vertreten werden. Auskiinfte tiber den Umfang der Vollmachten erteilt der/die Justiziar/-in des Westdeutschen Rundfunks Koln.



WESTDEUTSCHER
RUNDFUNK

former company "Black Tidings', for example, in joint consultancy work for the
International Association of Athletics Federation. But he claimed he was not linked with
the company "Black Tidings" itself, either as a partner or in an advisory capacity. The
IAAF has already responded and announced that it would also have this connection
checked by its own Ethics Committee.

Press contact:
Uwe-Jens Lindner, WDR Press and Information
Tel.: 0221 220 7123, uwe-jens.lindner@wdr.de

22

Der Westdeutsche Rundfunk Kéln, Anstalt des offentlichen Rechts, wird laut Gesetz durch den Intendanten/die Intendantin vertreten. Der Westdeutsche Rundfunk Kéln kann auch von zwei
von dem Intendanten/der Intendantin bevollméchtigten Personen vertreten werden. Auskiinfte tiber den Umfang der Vollmachten erteilt der/die Justiziar/-in des Westdeutschen Rundfunks Koln.



